Kiitokset poliittisille vangeille

Minulla on tänään syntymäpäivä. Herättyäni vitsailin itsekseni: olen lisännyt rangaistussellin syntymäpäiväni viettopaikkojen joukkoon. Ja olen ajatellut kuluneen vuoden saavutuksiani ja suunnitelmia seuraavalle vuodelle, kuten tiettyyn ikään tulleet tekevät. (Olen tänään ällistyttävän vanha, 47-vuotias.)

Aikaansaannokseni eivät ole suuria. Parhaiten ne on summannut vankisiirtolamme psykologi. Ennen kuin vanki suljetaan rangaistusselliin, hänet tutkii sairaanhoitaja (kestääkö kunto) ja psykologi (eihän tuomittu hirttäydy). Tapaamisemme jälkeen psykologi sanoi: ”Laitamme teidät 16. kerran rangaistusselliin, mutta mielialanne on paljon parempi kuin lautakunnan jäsenillä.” Näin se todellakin on. Mutta syntymäpäivänä pitää olla rehellinen. Kysyin itseltäni, olenko tosiaan hyvillä mielin vai teeskentelenkö. 

Vastaan, että totta se on. En tietenkään haluaisi nyt herätä tässä kopperossa. Tahtoisin syödä aamiaista perheeni kanssa, saada lapsilta poskisuudelmia, avata lahjapaketteja ja sanoa: ”Vau, juuri tästä olen haaveillut.” Mutta yhteiskunnallinen edistys ja parempi tulevaisuus voidaan saavuttaa vain, jos on ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan oikeudestaan vakaumukseen. Mitä enemmän heitä on, sitä pienempi on jokaisen osaksi tuleva hinta. Ehdottomasti koittaa päivä, jolloin Venäjällä on tavallista ja aivan turvallista puhua totta ja edistää oikeudenmukaisuutta. 

Kun tuo päivä ei ole vielä tullut, näen tilanteeni työnä enkä raskaana taakkana. Jokaisella työllä on vastenmieliset puolensa eikö vain? Niinpä minäkin suoritan nyt rakkaan työni epämiellyttävää osaa. 
Suunnitelmani kuluneelle vuodelle oli sellainen, etten muuttuisi julmaksi, en katkeroituisi enkä menettäisi välittömyyttäni. Jos tämä ei onnistu, alan jäädä tappiolle. Jos olen jossakin onnistunut, se on ainoastaan teidän tukenne ansiota. 

Kuten aina syntymäpäivänäni, haluan kiittää kaikkia, jotka olen elämäni varrella kohdannut: hyviä ihmisiä siitä, että he ovat auttaneet minua ja huonoja, koska yhteys heihin on opettanut minulle jotain. Kiitos perheelleni, joka on aina kanssani! 

Suurimmat kiitokset ja terveiset haluan tänään lähettää kaikille poliittisille vangeille Venäjällä, Valko-Venäjällä ja muissa maissa. Suurimmalla osalla heistä on paljon rankempaa kuin minulla. Ajattelen heitä jatkuvasti. Heidän lujuutensa innoittaa minua joka päivä. 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 4.6.2023
Suomentanut Päivi Kremenenko