Kilokaupalla syytteitä

”Juupa juu. Olet, Aleksei, saanut aikaan muhkean juttukasan, tehnyt röykkiön rikoksia”, sanoin itselleni, kun katselin valtavia syytekirjelmän niteitä. 

Pääsyyttäjänvirasto on esittänyt minulle 3 828 sivua kuvausta rikoksistani, jotka olen tehnyt istuessani vankilassa. Niiden oikeuskäsittely alkaa jo 31. toukokuuta. 

Niteiden määrästä näkee selvästi, että olen hienostunut ja sinnikäs rikollinen. Mutta on mahdotonta saada tietää, mistä minua käytännössä syytetään. Tavalliselle ihmiselle annetaan syytekirjelmä ja sanotaan: ”Istu ja lue.” 
Vankisiirtolan johto on ottanut minun syytekirjelmäni haltuunsa, koska se on rangaistussellissä kielletty esine. Hyväksyttyjen tavaroiden listalla on muki (1 kpl.) ja kirja (1 kpl.). Syytekirjelmää siellä ei ole. Kaikki viis veisaavat siitä, että minut tuomitaan, uhataan 30 vuodella. Hällä väliä, että haluan tietää, mistä minua syytetään ja millä syyllisyyttäni todistellaan.  

”Onko teille, tuomittu Navalnyi, annettu kirja? Istukaahan ja lukekaa sitä. Saatte tietää, mistä teitä syytetään, kun tuomio julistetaan.” 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 26.5.2023
Suomentanut Päivi Kremenenko