Yhteys kantaa

Pyristelen kaikin voimin päästäkseni uudenvuoden perhekuvaan vaikkapa Photoshopin avulla. En hylkää perinnettämme. 

Olen uudenvuoden tuulella. Minulle on lähetetty kirjeissä kasa nyöreihin kiinnitettyjä pikku kuusia ja pakkasukkoja. Ripustin ne ympäri selliä. Uudenvuoden tunnelma onnistui hyvin. Tunnin kuluttua tarkastuksessa kaikki vietiin pois, mutta mielialani on säilynyt. 

Tiedän, että monilla teistä on perhetunne, kokemus suorastaan fyysisestä siteestä läheisiin ihmisiin. Minulla se on varmasti. Tällaisina juhlapäivinä se on erityisen voimakas. Suorastaan aistin langat, jotka liittävät minut vaimoon, lapsiin, vanhempiin, veljeen ja kaikkiin läheisiini. 

Minua ei tarvitse pitää tärähtäneenä. Kvanttimekaniikassa on hämmästyttävä hiukkasten yhteys, lomittuminen. Se toimii silmänräpäyksessä millä tahansa etäisyydellä. Ehkä minullakin on sellainen ominaisuus. 

Tänä uutenavuotena tunnen hyvin paljon näitä yhteyksiä, kymmeniä ja satoja, tuhansia, varmaankin jopa miljoonia. Maatamme kohdannut onnettomuus on lähentänyt kaikkia normaaleja rehellisiä ihmisiä toisiinsa. Ei ole ihmeellistä, että välillemme syntyy yhteys. Tunnen sen. 

Suuret kiitokset kaikille tuesta kuluneena vuonna. Se ei ole loppunut hetkeksikään. Olen tuntenut sen. Kiitos kirjeistänne. En ole pystynyt vastaamaan juuri kenellekään mutta olen lukenut kaiken, mitä minulle on tuotu. 
Hyvää uutta vuotta! Olkoon kaikki hyvin. Koittakoon rauha. Pääskööt kaikki kotiin perheidensä luokse. Syleilen kaikkia!🎄❤️

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 31.12.2022
Suomentanut Päivi Kremenenko