Kuinka monta vuosipäivää?

Palasin Venäjälle tasan kaksi vuotta sitten. Ja tasan kaksi vuotta olen viettänyt vankilassa. Kun kirjoitan tällaista viestiä, kysyn tahtomattanikin, kuinka monta vuosipäivän postausta vielä tulee.

Elämä ja tapahtumat ympärilläni sanovat: niin paljon kuin pitää. Onneton rääkätty kotimaamme tarvitsee pelastusta. Se on ryövätty, haavoille lyöty, vedetty aggressiiviseen sotaan ja muutettu vankilaksi, jota hallitsevat kaikkein hävyttömimmät ja valheellisimmat konnat. Tämän koplan vastustaminen miten tahansa on tärkeää, vaikka vastarinta olisi symbolista, koska toimintamahdollisuuteni ovat nykyisin rajalliset. 

Sanon samoin kuin kaksi vuotta sitten: Venäjä on minun maani. Olen syntynyt ja kasvanut täällä. Vanhempani ovat Venäjällä, ja Venäjällä olen perustanut perheen, löytänyt rakkaan  ja saanut lapsia. Olen täysivaltainen kansalainen, ja minulla on oikeus toimia yhdessä samoin ajattelevien ihmisten kanssa. Minulla on oikeus poliittiseen toimintaan. Ja meitä on paljon. Varmasti enemmän kuin itsensä myyneitä tuomareita, valehtelevia propagandisteja ja Kremlin varkaita. 

En aio luovuttaa heille maatani ja uskoani siihen, että pimeys väistyy. Niin kauan kuin se vallitsee, teen voitavani, pyrin toimimaan oikein ja kehotan kaikkia olemaan vaipumatta alakuloon. 

Venäjästä tulee onnellinen. 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 17.1.2023
Suomentanut Päivi Kremenenko