Oma ohjelma Youtubessa

Voiko vangilla olla lähetys Youtubessa? Suoraan sanottuna hankalaahan se on. 

Mutta olen jopa velvollinen tekemään sellaisen.  

Putin on sulkenut minut vankilaan, jotta olisin hiljaa, jottei ääntäni kuultaisi enkä harjoittaisi minkäänlaista poliittista toimintaa vaan ompelisin hiljakseen koneella, olisin tavallinen vanki. 

Vakiovankia minusta ei tule. Tikkaan koneellani protestimielessä. 😉 

Olen keksinyt jotain. Koska minut on kiskaistu irti elämästä, eristetty, esitän jatkuvasti tyhmiä lapsellisia kysymyksiä. Yritän ymmärtää, miten asiat maassamme on nyt järjestetty. Joskus minulle vastataankin: ”Olemme saaneet jo tarpeeksemme tyhmistä kysymyksistäsi.” 

Silti olen utelias ja aion kiusata teitä kaikkia, en kirjeissä vaan Youtubessa.

Rupean esittämään tyhmiä naiiveja kysymyksiäni. Kaverit työryhmästämme (@teamnavalny) vastaavat niihin julkisesti, videoilla. Toivon, että tekin katsotte niitä ja kerrotte kommenteissanne, onko vastaus oikea ja mitä te aiheesta ajattelette. 

Ensimmäinen kysymykseni koskee hintoja. Asia huolestuttaa minua kovasti.  Vankilakioskissa hinnat ovat nousseet niin paljon, että murhaajakaverini pitelevät sydäntään. He eivät ole erityisen herkkätunteista väkeä, minkä varmasti ymmärrätte. 

Kun katson televisiota, siellä sanotaan, että hinnat eivät enää nouse Venäjällä vaan laskevat. Olen kuullut tämän omin korvin. 

En tiedä, mitä pitäisi ajatella. Siksi pyysin Ruslan Šaveddinovia selittämään minulle kaiken numeroiden ja todisteiden avulla. 

Katsokaa ja antakaa palautetta. Kiinnostaako tällainen? Kannattaako minun jatkaa kaikkien kiusaamista lapsellisilla kysymyksilläni? 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 1.8.2022
Suomentanut Päivi Kremenenko