Paatunut rikollinen

Joku lähtee vankilassa parannuksen tielle, mutta minä olen ilmeisesti joutumassa hunningolle. Päivä päivältä olen entistä paatuneempi rikollinen.

Eilisaamuna vartija tuli hakemaan minua ja vei huoneeseen, jossa oli samovaari! En vitsaile. Siellä oli teekupitkin. Samovaarin lisäksi huoneessa oli erityisen tärkeitä juttuja hoitava tutkintatuomari Venäjän tutkintakomitean tutkinta-asioiden keskusvirastosta.

Hän ilmoitti minulle, että pahaisella Venäjänmaallamme tutkitaan peräti kolmea uutta erityisen tärkeää juttua. Niiden parissa puurtaa kaikkein korkeimmalla tasolla 21 tutkintatuomaria. Rikollinen näissä kaikissa kolmessa jutussa olen minä, Aleksei Anatoljevitš Navalnyi

Ensinnäkin, kuten tutkintatuomarit väittävät, olen varastanut kaikki lahjoitukset, jotka te olette tehneet Korruption vastaiselle säätiölle. Tutkintamääräys on kolmella sivulla. Todisteita ei ole ollenkaan. Siinä vain lukee ”on kavaltanut”. Mitä todistelemista asiassa on, kun olette nähneet hänen nimensä? Häntä vastaan voi nostaa mitä tahansa juttuja.

Toinen juttu nojaa hyvin eksoottiseen pykälään 239, Kansalaisten henkilökohtaista koskemattomuutta ja oikeuksia uhkaavan aatteellisen järjestön perustaminen. Tutkintatuomarit syyttävät minua ”kansalaisten yllyttämisestä kieltäytymään kansalaisvelvollisuuksien täyttämisestä”. Tämäkin tutkintamääräys on kolmisivuinen. Todisteena on, että julkaisin luvatta elokuvan Putinin palatsi. Ha-ha-haa.

Kolmas rikokseni, jota ylin tutkintataho tutkii, on tuomari Akimovan kunnian loukkaaminen. Sen täti-ihmisen, joka johti puhetta käsiteltäessä tekaistua juttua sotaveteraanin kunnian loukkaamisesta. Asia on hämmästyttänyt koko maan juristeja. En tiedä, miten olen tuomarin kunniaa loukannut. ”Navalnyi on loukannut kunniaa. Siksi hänelle tulee uusi rikosjuttu.”

Älkää siis luulko, että minä vain istun sellissä teetä juomassa ja vetelehtimässä.

Mahtava syndikaattini kasvaa. Teen yhä enemmän rikoksia. Yhä useammat tutkintatuomarit ovat minun työllistämiäni, eivät murhaajien, ryöstäjien tai varkaiden. Me kun luulimme, että sellaisiin asioihin tarvitaan tutkinta-asioiden keskusvirastoa ja sen tutkintatuomareita, jotka hoitavat ”erityisen tärkeitä juttuja”.

Olen rikosmaailman nero ja sätkynukke, professori Navariarti.

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 25.5.2021
Suomentanut Päivi Kremenenko