Kärsivällisyyskoulu

Vankila on paras paikka malttitreeneihin. Siellä ihminen yritetään rääkätä henkihieveriin ja saada tolaltaan. Tähän käytetään sekä hienostuneita keinoja että niin suoraviivaisia ja tyhmiä konsteja, että on hyvin vaikea olla raivostumatta. 

Olen kertonut teille, että olen yrittänyt puolitoista vuotta päästä hammaslääkäriin. Tavanomaisissa oikeuskäsittelyissä sanoin tuomarille ja vankilaväelle: ”Ratkaistaan tämä asia inhimillisesti. Olette kiusanneet minua tarpeeksi. Minun nyt vain pitää mennä lääkäriin.”

Hämmästyksekseni vankisiirtolan edustajat sanoivat ihan oikeudessa: ”Olette saanut jo paljon asiakirjoja kokoon. Teidän pitää kirjoittaa enää yksi hakemus, ja sitten kaikki käy hyvin.”

No okei. Sanoin asianajajille: ”Kirjoittaisitteko minulle hakemuksen. Jätän sen.” Hakemus on laaja. Siihen sisältyy liitteitä. Itse en pystyisi sitä tekemään.

Asianajaja kirjoitti hakemuksen ja oli lähettänyt sen hallinnon kautta minulle. 
Odotin ja odotin, mutta mitään ei kuulunut. Kysyin vankilaväeltä: 
Missä on hakemukseni lääkäriin viennistä? 
Sensuuri on takavarikoinut sen, koska siinä oli rikoksen tunnusmerkkejä. 

Katselivat minua tarkkaavaisin loistavin silmin niin kuin mangusti luonto-ohjelmissa: katsotaanpa, kuinka hän reagoi. Alkaako huutaa? Vaipuuko epätoivoon? Säntääkö tekemään valituksia? Nöyrtyykö hän ja rupeaako näyttämään, että alistuu? 

Joka ikinen päivä ne keksivät tämänkaltaista sontaa saadakseen tottelemattoman vangin tolaltaan ja koetellakseen hänen sitkeyttään. 

Nyt sensuuri takavarikoi sata prosenttia asianajajilta tulevista kirjeistä ”rikollisina”. En saa yhtään juridista asiakirjaa. 

Olen jo kolme vuotta kehittänyt itsessäni dzen-henkeä, jotta vastaisin tähän kaikkeen vain olkapäiden kohautuksella.  Voi sanoa, että olen jo edistynyt hyvin dzen-tiellä, mutta täydellisyys on tietenkin vielä kaukana. Muuten minua ei raahattaisi ajoittain pitkin vankileiriä kädet väännettyinä selän taakse.  

Mutta ihmisen pitäisi voida purkaa paineita.😉

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 6.12.2023
Suomentanut Päivi Kremenenko