Tutkinta jatkuu

Kuviteltavissa olevien ja mahdottomien lakien mukaan minut olisi pitänyt siirtää Melehovosta. Oikeus on ajat sitten lähettänyt kaikki asiakirjat, ja määrätyt kymmenen päivää ovat kuluneet. Minun ei mitenkään pitäisi olla kovan kurin vankisiirtolassa. 

Minuun kohdistuu joka päivä tutkintatoimia. Joudun kuuntelemaan satoja tunteja ”ekstremistisiä” äänitteitä. Tutkintaviranomaiset eivät halua siirtää minua tutkintaselliin. He eivät myöskään tahdo käydä tapaamassa minua jossain Siperiassa erityisen kurin vankisiirtolassa. 

Kuten tavallista, tapauksessani on kumottu Venäjän oikeuden säännöt, ja minua pidetään vanhassa olinpaikassani. 
Tietenkin istun jatkuvasti eristyssellissä. Sain juuri tavanomaiset 15 vuorokautta, 23. kerran. Kaikkiaan olen ollut karsserissa 266 päivää. 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 21.11.2023
Suomentanut Päivi Kremenenko