Kanttia nurin päin

Minulla on ammattiani koskeva lempivitsi. Olen jo pitkään halunnut kertoa sen teille mutta ennen olin ompelija vain koulutukseltani. Nyt olen aivan oikea ompelija ammatiltani ja työpaikkani perusteella. Jopa työkortissani lukee ompelija, liittovaltion laitos rangaistussiirtola nro 6. 

Kun olin asianajaja, keräilin vitsejä asianajajista. Nyt kerään ompelijakaskuja. Ompelijoista vitsaillaan harvoin. Siksi kokoelmassani on vasta yksi sutkaus, mutta se on hieno. 
Ompelemme hölmöjä hihnoja. Rehellisesti sanottuna olen varma, että ne heitetään heti menemään. Tämä homma on keksitty, jotta outoa maanalaista tuotantoyksikköäni, joka on vankilassa vankilan sisällä, voidaan rasittaa työllä. 

Joka tapauksessa olen ompelija. Olen sulautunut aamuvuorossa raatavien duunarien joukkoon. Jos jollakulla on Google käden ulottuvilla, vilkaiskaapa, onko ompelijoilla omaa juhlaa. Ehkä on olemassa kevyen teollisuuden työntekijän päivä. Rupean viettämään sitä. 

Tässä vitsi: 

Koulussa on käsityötunti. 

Opettaja sanoo: 

−Tänään meillä on aiheena kantin kääntäminen nurin päin.

Kympin tyttö viittaa: 

−Ope, meneekö se näin: moraalilaki on meidän yläpuolella, ja meidän sisällä on tähtitaivas? 

Suomentajan huomautus: Immanuel Kant on sanonut, että päämme päällä on tähtitaivas ja sisällämme moraalilaki. 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 15.7.2022
Suomentanut Päivi Kremenenko