Pakenijasta terroristiksi

Olen vaihtanut punaisen raidan vihreään. 

Operatiivivaltuutettu ilmoitti minulle: ”Lähdetään lautakuntaan. Teidät on kutsuttu sinne.” 

Koolla oli suurin ikinä näkemäni komitea. Näytti kuin olisi keräännytty häihin: pöytä oli T-kirjaimen muotoinen, ja väkeä oli paljon. Mutta sulhasen ja morsiamen paikalla johtajien kuvien alla istui päällikkö. Mielenkiintoista, miksi näin juhlallinen tilaisuus? Aika paljon osallistujia, jos on kyse tavallisesta varoituksesta. Onkohan kokoonnuttu lukemaan ampumispäätöstä? 

Asian esittelijä aloitti: ”Tuomittu Navalnyi tuli meidän siirtolaamme 11. maaliskuuta, ja hänet on ennaltaehkäisevästi määritelty pakoalttiiksi.  Operatiivivaltuutettu on lähettänyt raportin ja ehdottaa, että Navalnyiltä poistettaisiin pakoalttiin vangin asema.”

Vau! En uskonut korviani. 

Lautakunta äänesti yksimielisesti esityksen puolesta. 

Iloni ryöppysi niin rajusti, että päällikkö pyysi minua rauhoittumaan ja puhumaan vain, kun annetaan lupa. Hän lisäsi: ”Odottakaa vähän. Emme ole vielä lopettaneet.”

Niiiin…

Asian esittelijä jatkoi: ”Operatiivivaltuutettu on lähettänyt raportin: tuomittu Navalnyi edustaa ääriajattelua ja terroristista ideologiaa. Ehdotetaan, että Navalnyi asetetaan ennaltaehkäisevästi ekstremistien ja terroristien listalle.”

Lautakunta äänesti yksimielisesti esityksen puolesta. 

Olen ratkonut kaikista vaatteistani nimilaput, joissa naamani yli on kulkenut punainen raita. Olen ommellut uudet, joiden juova on vihreä. Olen sulautunut muslimien runsaslukuisiin joukkoihin. Ekstremistiraita on keksitty juuri heitä varten. 70 prosenttia vankiloiden ”ekstremisteistä” on muslimeja, nationalisteja ja jalkapallofaneja. 

Uutiseni ovat hyviä. Äärimmäisyysmiehen ja terroristin asema ei ole niin näännyttävä kuin pakenijan. Olen laskenut lausuneeni videotallentimelle 1669 kertaa: ”Navalnyi Aleksei Anatoljevitš, syntynyt 1976, on laittomasti pidätettynä vankisiirtola 2:n osaston nro 2 alueella.” Kahden tunnin välein on tarkistettu, etten ole karannut. Olen kamalan kyllästynyt tähän. 

Ekstremismi on yhtä autuutta. Kukaan ei tee tarkastuksia. Pelkäsin, että vaatisivat suutelemaan Putinin kuvia ja opettelemaan ulkoa lainauksia Medvedjeviltä, mutta tätäkään ei tarvitse tehdä. 

Nyt laverini yläpuolella vain riippuu kyltti, että olen terroristi.😉

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 11.10.2021
Suomentanut Päivi Kremenenko