Alastonkuvia mennen tullen

Puhutaanpa alastonkuvista. 

Te tietenkin muljauttelette silmiänne ja sanotte: ”Navalnyi, mihin olet sekaantumassa? Mitä ihmeen alastonkuvia sinä tarvitset? Kuljet rivissä, ja maailmassasi viikon kohokohta on se, että perjantaina saat keitetyn munan aamiaiseksi. Sinä ja alastonkuvat olette maailmankaikkeuden vastakkaisilla puolilla.” 

Ha-ha-ha. Minä muljautan silmiäni kahta kamalammin ja vastaan: ”Lapsukaiset, uskokaapa, että minulla on alastonkuvia ja -videoita enemmän kuin kaikilla kaupunkinne irstaimmilla tiktokkaajilla yhteensä.” 
Venäjän vankilajärjestelmässä tykätään kovasti väen kuvaamisesta alasti. 

Esimerkiksi tutkintavankilassa nro 1 ei riisuuduta ilkosilleen vain, kun ollaan menossa oikeuteen tai tulossa sieltä. Niin tapahtuu myös jokaisen sellitarkastuksen aikana, ja tarkastuksia tehdään jatkuvasti. Minua kuvattiin siellä ainakin kolmen työntekijän videotallentimille. Toisin kuin teidän taukkimaiset alastonkuvanne, jotka on otettu puhelimen laajakulmakameralla, minun kuvani ovat korkeatasoista 3D-taidetta eri kulmista. Nе voi myöhemmin leikata kuten elokuvassa Avatar. Kolmiulotteisten lentelevien haituvien sijaan minulla on pikanuudelin muruja, joita oli tarkastuspöydällä kalsareitteni vieressä. Joku oli syynätty ennen minua, ja nuudelia oli varissut pussista. 

Tiesittekö, että Venäjän oikeusministeriön ohjeen mukaan täysi tarkastus tehdään sekä ennen asianajajan tapaamista että sen jälkeen? Täyteen tarkastukseen kuuluu alastomaksi riisuminen ja myös kaikki tämä: ”avatkaa suu”, ”vetäkää alahuuli alas”, ”venyttäkää poskea” jne. Näin tehdään silloinkin, kun vierailija on tapaamisen aikana lasin takana niin kuin minun tapauksessani on. Vaikka vankisiirtolan virkailijoita jo ällöttää nähdä teidät alasti, he riisuttavat ja videoivat. Muuten oikeusavustajan tapaaminen ei ole mahdollinen. Siksi minulla on kaksinkertaiset alastonvideoinnit niinä päivinä, kun asianajaja tulee käymään. 

Tyylisuunnan sääntönä on, että kuvauksen tilaaja määrittelee, mitä alastomana pitää tehdä. Minun leirilläni kaikki tapahtuu ohjeiden mukaan ja melko siveästi: kolmasti kyykkyyn. Tämä on normi. 

Kerätessäni vaatteitani tarkastuksen jälkeen otan mieluummin ensin sukat kuin kalsarit. On ikävää seistä paljain jaloin kylmällä kaakelilattialla tai matolla. 

Tässä teille neuvoni alastonkuvausten ammattilaisena. Jos pyydätte liian usein jotakuta lähettämään nakukuvia, on täysin todennäköistä, että romanttisten ajatusten sijaan tuon ihmisen mieleen tulee: ”Hitsi, jalathan jäätyy!”😉

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 9.7.2021
Suomentanut Päivi Kremenenko