Kasvattavat venäläiseksi

Laulaja Šaman on astunut näyttämölle, kun olen ollut jo vankilassa. Siksi en ole nähnyt enkä kuullut häntä mutta tiedän, että tämä johtava putinistinen esiintyjä on olemassa. Hänen tärkein laulunsa on Olen venäläinen. Kaikki tuntevat sen ja äänittävät siitä parodioita. Minua tietenkin kiinnostaisi kuunnella niitä, mutta missä se vankileirillä onnistuisi? 

Minut on kuljetettu Jamalille. Täällä kajahtaa joka päivä aamuviideltä komento ”herätys”. Sen jälkeen soitetaan Venäjän kansallishymni. Sitä seuraa aina maamme toiseksi tärkein laulu, Šamanin Olen venäläinen. 

Kuvitelkaapa mielessänne seuraavaa: Ollaan Jamalo-Nenetsian autonomisessa piirissä keskellä kaamosta. Rikkuriparakissa erityisen kurin vankisiirtolassa istuu 19 vuoden rangaistukseen tuomittu Aleksei Navalnyi, jota Kremlin propaganda on vuosia moittinut osallistumisesta venäläisiin marsseihin. Nyt hän suorittaa aamuvoimistelua Olen venäläinen -kappaleen tahdissa. Sitä soitetaan hänelle kasvatustarkoituksessa. 

Rehellisesti sanottuna en vieläkään ole varma, ymmärränkö oikein, mitä on postironia ja metaironia. Jos edellä kuvattu ei ole sitä, niin mikä sitten? 😉 

Julkaistu Aleksei Navalnyin Instagram-tilillä (@navalny) 22.1.2024
Suomentanut Päivi Kremenenko